Gerrit Rietveld Academie | 2017-2022In de jaren 2017-2022 volgde ik de Deeltijd Opleiding Gerrit Rietveld Academie (DOGtime). Een selectie van werken uit de periode zie je hieronder. 2022 Camera Hallucida Als fotograaf ben ik erachter gekomen dat fotografie faalt als houder van herinneringen. Ik heb me afgevraagd hoe de waarneming werkt. Wat gebeurt er als je een foto maakt, kan je de werkelijkheid in een foto vastleggen? Herinnering, waarneming en verbeelding werken samen. Cleo Campert: zien, handelen en τέχνη De aanname dat fotografie iets vastlegt van wat zich vóór de lens bevindt, klopt alleen als we die aanname letterlijk nemen: foto-grafie; een gravure van licht. Foto, de studie en observatie van de projectie van licht is al zeker 2500 jaar onder ons; de camera obscura vinden we in teksten van de Chinese filosoof Mozi (uit de 4e eeuw v.Chr. ) van Aristoteles (384-322 v.Chr.), de 11e-eeuwse Arabische wetenschapper Ibn al-Haytham en in 1622 belande een plug-and-play camera obscura in de handen van Constantijn Huygens. “het is onmogelijk de schoonheid in woorden uit te drukken, want dit is het leven zelf, of iets hogers en de schilderkunst is dood”. Hij zag de camera obscura vooral als een instrument voor schilders; van foto, naar foto-grafie. De obsessie met ‘grafie’; het vastleggen van projecties van licht, is anno 2022 uitgegroeid tot een mondiale obsessie; Jeder Mensch ist ein Fotograf, en ook nog eens een publicist, van lichtbeelden. Devoot. Dat is het woord dat me tot mijn eigen verbazing te binnen schoot toen ik aan haar werk dacht en aan haar werkhouding. ‘Devoot’ zal misschien niet als compliment worden opgevat, eerder als een achterhaalde houding met een dubieuze religieuze connotatie. Maar toch, ik zie de werken van Cleo Campert als devoot omdat ze toegewijd is en omdat de foto’s toegewijd zijn. Maar toewijding waaraan? Terug naar de drie universa: het ongrijpbare/onbegrijpelijke vóór de camera, technologie en cultuur; de camera, en het individu, achter de camera. Elke culturele beschouwing, kunst, religie en filosofie is een poging om een uitspraak te doen over interrelaties tussen deze drie concepten: het individu, technologie/cultuur en het ongrijpbare/onbegrijpelijke. De interrelaties die Cleo ons aanbiedt bestaan uit aandacht. Cleo Campert: zien, handelen en τέχνη.
Een beschouwing. Geert Mul 09-07-2022 ———-
———-
2021
Camera Hallucida Essay
Onderstaande is het 2de deel van de tekst (download –>) 1 Reacties op Roland Barthes’ boek Camera Lucida
– Begin 2021 ben ik verhuisd, met veel moeite heb ik me losgerukt uit de etage waar ik 33 jaar woonde. Tegelijkertijd verliet mijn oude vader na 25 jaar zijn woning, toevallig in dezelfde straat. In de lege huizen heb ik foto’s gemaakt. Ik denk iets vast te kunnen leggen, iets te grijpen van de verlaten sfeer. Een hoek van een kamer, buiten zie je kale boomtakken. Het licht valt door een hoog raam langs het geopende gordijn in twee rechte banen op het tapijt. Je ziet nog net de radiator onder het raam. Het binnenvallende zonlicht belicht de rook die er hangt. Je ziet de plint en de door gebruik beschadigde donkergroene vloerbedekking. Alle dingen op de foto te zien geven een betekenis. Herinnering en fantasie doen hun werk. Ik zal omschrijven wat er uit me komt als ik de foto zie. Dit zal voor ieder ander iets anders zijn, ik ben benieuwd wat het met jou doet, nu je totnutoe weet wat je weet. Op deze plek naast het raam staat zijn bed, als je de gordijnen opendoet schijnt de ochtendzon volop naar binnen. In het bed is veel gebeurd, veel gedroomd, gedacht, uitgeziekt, gelezen, gerust, geslapen. Twee meter rechts naast zijn bed staat de fauteuil waar hij de krant leest, de radio luistert, koffiedrinkt en veel rookt. Hij zit daar als hij bezoek heeft, daar eet hij zijn boterhammen. Het gordijn is netjes met een koord bijeengebonden, het verraadt een zorgvuldige hand. Elke ochtend bindt hij het gordijn vast? Ik kan het nauwelijks geloven, volgens mij laat hij het liever hangen of ziet hij het niet eens en komt zijn vrouw dit doen. Uit het tapijt met gaten van gevallen askegels, vlekken van gemorste koffie en wijn en indrukken van beddenpoten, stijgt rook op. Het hangt in de warme lucht, er is geen zuchtje wind dat het doet bewegen. Hij rookt zoveel dat er een constante geur hangt, de sigarettenlucht is voelbaar. De keuze voor de ruimte is ingegeven door mijn verlangen om mijn leven, herinneringen en fantasie samen te laten komen met die van mijn vader. In deze ruimte verbleef hij het meest. De manier van werken die ik had voor het maken van de foto is dat ik eerst zorgvuldig de goede hoek bepaal, waarbij de lichtval in combinatie met de rook leidend zijn. De compositie en de spanning tussen de donkere en lichte partijen, buiten/binnen, kilte/warmte vormen het beeld. Ik gebruik het materiaal rook als een filter of een flard, het geeft het idee weer dat de werkelijkheid niet goed te vatten is, er zijn andere lagen tussen de werkelijkheid en jouw werkelijkheid. Hoe het moment op een foto ooit is geweest valt nooit samen met de herinnering aan of de werkelijkheid van dat moment. De geïmpliceerde werkelijkheid wordt omfloerst door allerlei zaken als persoonlijke indrukken, herinneringen, gevoelens, de toestand die je je herinnert van het moment van de foto en waar je nu in verkeert bij het bekijken van de foto. Het is een bedachte werkelijkheid, je schept jouw nieuwe werkelijkheid. Keer op keer opnieuw. Amsterdam mei 2021
———-
2020
Hold on De foto’s zijn een reactie op de corona-tijd waarin clubs moesten sluiten. Ik was mijn RoXY archief aan het digitaliseren en zocht naar andere manieren om de originele dia’s te laten zien. Het transparante foam verpakkingsmateriaal werkt goed met licht, ik projecteer daar de dia’s op. Uiteindelijk werd het materiaal een figuur die ik in een lege club plaatste. 2020 Ik ben aan het zoeken naar een manier om zelf LED te maken, of om in ieder geval het basisprincipe van LED met eigen ogen te aanschouwen. Ik heb na doorgezet te zijn via verschillende recepties, gemaild met de afdeling Bookings van het Light Application Center. Het klinkt veelbelovend maar ook veel te pompeus. Hans Ramakers had online korte video’s over de werking van Led voor me, en een verwijzing naar de site en een link naar een ‘mooi boek met gedetailleerde informatie’. Ik heb het boek besteld. Op mijn reactie of ik bij hun ook live zou kunnen zien, was Hans kort. Hij kon me helaas niet helpen: ‘Nee, dit hebben we niet meer bij Signify op dat niveau’. Waar ik het wel zou kunnen zien, daarvan had hij werkelijk geen idee, hij vermoedde dat ik bij een technische universiteit moest zijn, maar hij wist niet welke. Inmiddels was ik iedereen die maar een beetje een technische achtergrond heeft, over het onderwerp aan het bevragen. De man van mijn beste vriendin is een electro-techneut, maar dan op muzikaal gebied. Volgens hem is het meer een chemische en natuurkundige kwestie en ik moest naar iemand op zoek gaan in dat veld. De vader van een vriendin is ingenieur, hij zei dat ik een natuurkundige moest hebben. Online zocht ik op de materie, de kristallen. Dit is een onontkoombaar gegeven in het hele proces. De stof die het meest naar voren kwam is Siliciumcarbide. Dat moet ik hebben en al google-end las ik dat dit over de hele wereld gemaakt wordt. Ik zocht naar een lokale plek en kwam bij een Duits bedrijf met een Nederlandse tak. Ik heb het bedrijf gebeld. De man die ik aan de lijn kreeg zei me dat ik een andere man moest hebben die daar net weg is. Hij heeft 20 jaar ervaring op dit gebied. Via linkedin heb ik hem gevonden en gesproken. Nu zat ik op een goed spoor! Ik zag het al helemaal voor me; een stel nerds met vage zelf in elkaar gezette mini-laboratoria. Ik kreeg Geertje aan de lijn, zij is de spil in de stichting, ze klonk vrij afstandelijk. De site van de NSVV oogt heel slick en professioneel, het lijkt meer op de vereniging van het midden-en kleinbedrijf voor verlichting. Mijn droom van mannetjes die in hun tuinhuis experimenteren met soldeerbout en elektriciteit verdampte. Maar Geertje ging rondvragen. Zelf ging ik nu zoeken op facebook naar hobbyclubs, ik kwam op de pagina Sciencespace.nl & Natuurkunde.nl. en daar heb ik mijn vraag gesteld. Heel snel kreeg ik de reactie dat ik de vraag beter kon stellen in de ‘vraagbaak’ op de website van natuurkunde.nl. Het siliciumcarbide vond ik uiteindelijk op een site met veel paars onder de afdeling Edelstenen en Mineralen. Je kan er Zenvol bestellen en je bestelling wordt afgehandeld door Magazijnmonniken. Ik wacht rustig af. Van Jan weet ik nu ook welke spullen ik nodig nog meer nodig heb, maar ik begin met het kristal. Een ander goed contact is Meeus van Dis de lichtkunstenaar, hij belooft me te helpen (in ruil voor de foto’s die ik van zijn werk heb gemaakt). Hij heeft pas eind februari weer tijd. Ik heb op aanraden van Meeus Radio Rotor gebeld en vervolgens gemaild, hun antwoord is: “Wij kunnen niet aan dit silicium carbide materiaal komen. De 48V die hij heeft is de hoogste spanning die uit zijn voeding komt. Dat wil niet zeggen dat een lagere spanning niet werkt. Ik kom steeds dichterbij. Vandaag komt er een mail vanuit de stichting, Geertje heeft rondgevraagd en Herry den Besten reageert dat hij het een PRACHTIG vraagstuk vindt, prachtig in hoofdletters, met elke letter geschreven in een andere kleur. Een paar dagen later vind ik een klein pakketje met een paars logo op de deurmat. De steen die online als silicium-carbide wordt verkocht heb ik alvast in huis! De reis gaat door. Silicium Carbide is het synthetische product van siliciumzand en koolstof. Om siliciumcarbide te produceren, verbind je siliciumzand en koolstof in een Acheson grafiet elektrische weerstandsoven bij een hoge temperatuur, tussen 1.600 ° C en 2.500 ° C. Blij ga ik met het Siliciumcarbide gebracht door de Magazijnmonniken toch maar weer naar Kees. Ik moet weer door een enorme weerstand heen voordat ie loskomt en me helpt. Want wat is het doel van het experiment? Wat heb je eraan? Wat is de kunst ervan? Hij sluit een en ander aan, zoals in het filmpje te zien is. In februari heb ik contact met Herry van de stichting. Aan de telefoon begint hij aan een enthousiaste en uitgebreide uitleg over hoe halfgeleiders werken. Ik bedenk dat het goed zou zijn om zijn verhaal op te nemen en zeg dat ik graag een keer langskom om alles te horen over de werking van de kristallen. Alvast leg ik voor dat ik ons gesprek wil filmen, hij moet hierover nadenken. In maart word ik ziek en wordt de pandemie afgekondigd. De zoektocht sijpelt weg.
2018 2017
| Brief van H.J. Round 1907 | Schermafbeelding 2022-10-25 om 19.15.30 | Spiru | PAIRS | Hold on | Hold on | Camera Hallucida 2 | Camera Hallucida 3 | Camera Hallucida 4 | Camera Hallucida | Camera Hallucida 6 | Camera Hallucida 7 |