Cleo Campert

Fotografie/Photography

  • De ziel krijgt voeten | 2013
  • Wachten 2001 - 2003
  • Wachten 2005 - 2006
  • Picture me 2009 - 2011
  • Het RoXY Archief 1988 - 1999
  • Uit | fotoboek 2002
  • Les Déesses de Vélo
  • AFTER
  • Opdrachten
  • Festivalland 2015-2016
  • Gerrit Rietveld Academie | 2017-2022
  • Archived
  • Archived

Tekst/Text

  • About
  • Pers/Press
  • Contact
  • Nieuws/News
  • Shop

Picture me 2009 – 2011

Zelfportretten als fotograaf        (for English scroll down)
In de foto’s is de fotograaf in meerdere dimensies aanwezig, als fotograaf voor de camera, als kijker, als afgebeelde fotograaf en als maker. Ze is hyperpresent.
Ze heeft in beeld geen camera in haar handen, ze maakt alleen het gebaar/teken van de fotograaf. Er ontstaat een spanning, omdat je niet meteen weet wat er aan de hand is. Zien de anderen haar, wat/wie wordt er gefotografeerd?
De omgeving, waarin ze zich begeeft en die zij (dubbel) fotografeert, staat voor vormen van kapitaal; de kunsten, de wetenschap, de vader, de fotografie, de handel.
Campert verbeeldt haar zoektocht, het inspiratieproces, de ambitie en het kunstenaarschap in deze gebieden. Het gaat over de rol en het bewust zijn als fotograaf/kunstenaar; hoe verhoudt zij zich tot deze werelden.
Het werk valt samen met de zoektocht.

 

Merel Bem, Volkskrant/VPRO:
‘Ongrijpbaar, hoogst intrigerend werk, het is de tekortkoming van de fotograaf die ze teniet probeert te doen en waarmee ze de spot drijft. Daarmee is het een aftasting van de grenzen van de fotograaf.’
november 2011 De Avonden

Rosan Hollak, NRC/Handelsblad:
‘Wat Campert heeft gedaan is de ultieme zelfreflectie op de vraag wat is de fotograaf, wat is de betekenis van de fotograaf als kunstenaar.’
januari 2011 opening Picture me, Galerie Joghem Amsterdam

 

Self-portraits as a photographer
In the photographs, the photographer is present in various dimensions; as photographer behind the camera, as spectator, as photographer depicted and as the author – she is hyperpresent.
Campert is not actually holding a camera in the images we see, she mimics the gestures that signify the photographer.
You are left uncertain and a number of questions come to mind. Do others notice her? Whom or what is being photographed? Is what we see real?
The arenas that she chooses to enter represent different forms of capital: the arts, science, religion, trade etc. Campert depicts in these realms her inspiration, ambition and artistic calling.
Picture me shows the role and awareness as photographer/artist; how does she relate to these worlds.
The work coincides with her quest.

Merel Bem
Volkskrant/VPRO
“Elusive, highly intriguing work, it is the deficiency of the photographer she is trying to undo and mock. Thus, it is an examination of the boundaries of the photographer.”
November 2011, De Avonden (VPRO Radio)

Rosan Hollak
photography critic Dutch newspaper NRC/Handelsblad
“What Campert did is the ultimate self-reflection on the question what the photographer is, what is the meaning of the photographer as an artist.”
January 2011, exhibition Picture me, Galerie Joghem Amsterdam

Nationale dodenherdenking Dam 2011
Nationale dodenherdenking Dam 2011
veiling Oude Meesters Christie's 2011
veiling Oude Meesters Christie's 2011
panel Bamako Encounters, Museum voor Hedendaagse Kunst Antwerpen 2009
panel Bamako Encounters, Museum voor Hedendaagse Kunst Antwerpen 2009
hoorcollege onderzoeksmethoden Universiteit van Amsterdam 2010
hoorcollege onderzoeksmethoden Universiteit van Amsterdam 2010
bat mitswa, Liberale Joodse Gemeente Amsterdam 2011
bat mitswa, Liberale Joodse Gemeente Amsterdam 2011
Amsterdamlezing, Aula Universiteit van Amsterdam 2010
Amsterdamlezing, Aula Universiteit van Amsterdam 2010
Over islam gesproken, Nieuwe Liefde 2011
Over islam gesproken, Nieuwe Liefde 2011
Saint Amour Stadsschouwburg Amsterdam 2010
Saint Amour Stadsschouwburg Amsterdam 2010
promotie Academiegebouw Universiteit Leiden 2011
promotie Academiegebouw Universiteit Leiden 2011